Blueriq

De ideale klantreis - ook bij complexe producten en diensten

Een korte time-to-market combineren met een optimale klantervaring

Blueriq

Elke digitale klantervaring moet optimaal zijn, vindt Blueriq – al zitten er ingewikkelde regels en processen aan vast. Daarbij helpt het softwarebedrijf bijvoorbeeld organisaties in de financiële sector en overheid, maar ook andere softwareleveranciers. Dit gebeurt in co-creatie met front-end specialist ditp. Het resultaat is verrassend goed.

90 procent van alle Nederlanders heeft wel eens met Blueriq te maken, zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Ze regelen bijvoorbeeld een pensioen of subsidieaanvraag met een applicatie die werd gemaakt op het Blueriq-platform. Bart van der Poel, Customer Success Manager bij Blueriq, legt uit: “Met ons Blueriq-platform is het mogelijk snel en met heel weinig programmeerwerk gestandaardiseerde applicaties te bouwen die zorgen voor een maatwerkbeleving voor de klant. Dat gebeurt op basis van kant-en-klare modellen die we op maat van klanten maken. In die modellen hebben we allerlei zaken al verwerkt. Denk aan wet- en regelgeving en interne regels, maar bijvoorbeeld ook aan de huisstijl van een organisatie. Je hebt standaard bouwstenen waarmee je in korte tijd een applicatie in elkaar klikt en je hoeft niet steeds het wiel uit te vinden, maar kunt verder bouwen met wat je al hebt.”

Hoge eisen aan klantervaring

Blueriq werkt samen met ditp, als expert in front-end ontwikkeling. Van der Poel: “De front-end is het deel van de applicatie waarmee de klant in contact komt en dat zijn beleving bepaalt. We hebben het dan over de user interface of UI en de user experience of UX. De eisen aan de klantervaring worden steeds hoger, daar heb je specialisten zoals ditp voor nodig.”

"Samen met ditp zorgen we voor herkenbare, eenduidige en toegankelijke rijksoverheidsapplicaties"
Portret Bart
Bart van der Poel
Customer Success Manager bij Blueriq

ditp en Blueriq werken al langer samen, maar Van der Poel leerde ditp pas vorig jaar leren kennen bij een project voor een grote Nederlandse bank. “ditp had een user interface ontwikkeld voor een Blueriq-applicatie van deze bank. Dat ging heel goed, vandaar dat we zijn gaan kijken wat we samen voor andere klanten konden doen”, vertelt hij. De twee bedrijven sloegen daarop de handen ineen voor de ontwikkeling van een front-end oplossing voor rijksoverheidsorganisaties: de Blueriq Rijkshuisstijl. Van der Poel: “Websites en apps van rijksoverheidsorganisaties moeten herkenbaar, eenduidig en toegankelijk zijn, ook voor mensen die bijvoorbeeld kleurenblind of slechtziend zijn. Wordt er met ons platform een website of app voor een rijksoverheidsorganisatie gemaakt, dan zorgt de Blueriq Rijkshuisstijl ervoor dat de front-end voldoet aan de digitale toegankelijkheidseisen van de Rijksoverheid én dat deze in lijn is met de huisstijl. Dus dat het kleur-, lettertype- en logogebruik juist is.”

Nieuwe look & feel applicatie Rijksoverheid

De Rijkshuisstijl werd onlangs door Blueriq en ditp met succes toegepast bij een bestaande justitie-applicatie. Van der Poel: “Deze applicatie voorspelt de kans op herhaling bij mensen die in aanraking met justitie zijn gekomen en geeft advies voor interventies om deze kans te verminderen. De look & feel van de toepassing was verouderd en niet volgens de huisstijl van de Rijksoverheid. Wij hebben de front-end ontkoppeld van de functionaliteit, dat kan gewoon met ons platform, en ditp heeft een nieuwe front-end ontwikkeld volgens de Rijkshuisstijl. Dat heeft ditp gedaan met Angular, een technologie van deze tijd. Zo hebben we samen de applicatie vernieuwd met een minimale investering.”

Bij de ontwikkeling van de front-end ging ditp ook in gesprek met gebruikers van de applicatie. “Ze hebben samen gekeken wat ze nog meer konden doen behalve het aanpassen van de look & feel. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat het nu makkelijker is om dingen aan te klikken. Ook dat is de kracht van ditp. Ze doen niet alleen wat ze wordt gevraagd, maar denken ook mee over hoe het beter kan”, zegt Van der Poel.

Uitdaging icoon
Oplossing icoon
Technieken icoon

De uitdaging

Samen zorgen voor een ideale klantreis, ook bij complexe producten en diensten

De oplossing 

Snelle co-creatie van toegankelijke en aantrekkelijke applicaties voor overheidsorganisaties en financiële instellingen die aan alle regels én de huisstijl voldoen.

Technieken

Angular
React
Scrum

De kracht van co-creatie

Wij geloven in intensieve samenwerkingen waar inleving, denkkracht, ervaring en plezier de ingrediënten zijn.

Ben je benieuwd hoe co-creatie kan bijdragen aan een efficiëntere ontwikkeling van software? Wij vertellen je er graag meer over!

Bart legt uit

Aantrekkelijke front-end pensioenapplicatie

Een ander project voor co-creatie door Blueriq en ditp was bij een bekende financiële dienstverlener. Het bedrijf wilde de front-end van een met Blueriq gemaakte pensioenapplicatie aanpassen. Van der Poel: “ditp heeft de UX en UI verbeterd met React, een moderne front-end library. Aan de hand van het designsysteem van de financiële dienstverlener zijn de look & feel van de toegangsportalen aangepast.” Daarbij werkte een front-end specialist van ditp vanuit een scrumteam samen met onder meer ontwikkelaars, testers en analisten van het bedrijf zelf. De vernieuwde front-end heeft de tevredenheid van gebruikers van de applicatie verhoogd. “Dat zijn medewerkers, externe adviseurs en eindklanten van het bedrijf. Ze kunnen makkelijker met de applicatie uit de voeten, onder meer doordat velden automatisch worden ingevuld”, aldus Van der Poel. Het succesvolle project heeft ertoe geleid dat er nu een front-end specialist van ditp bij de financiële dienstverlener is gedetacheerd.

"ditp weet hoe de perfecte klantreis eruit ziet"
Portret Bart
Bart van der Poel
Customer Success Manager bij Blueriq

Samen kunnen Blueriq en ditp een heleboel voor klanten betekenen, stelt Van der Poel. “Bij Blueriq zijn we heel goed in de technische keten: hoe bijvoorbeeld een complex pensioenproces werkt en hoe we zo’n proces vertalen naar standaardbouwstenen op ons platform. Zo helpen we klanten snel applicaties te ontwikkelen en in gebruik te nemen: de time-to-market is heel kort. ditp voegt daar zijn UX- en UI-expertise aan toe. Ze weten hoe de perfecte klantreis eruitziet en geven mensen een ‘wow’-gevoel met hun front-ends. We vullen elkaar goed aan, daar zit de kracht van onze samenwerking. Het stelt ons in staat klanten veel meerwaarde te bieden. Een concept als de Rijkshuisstijl is bijvoorbeeld ook toepasbaar voor organisaties in andere sectoren.”

Blueriq en ditp weten samen klanten te verrassen. Van der Poel: “Bij beide projecten die ik met ditp heb gedaan, was de klant niet overtuigd dat we in zo’n korte tijd zouden kunnen leveren. Toch hebben we onze belofte waargemaakt. Daar heeft ook de mentaliteit van ditp aan bijgedragen, het zijn harde werkers.”

Scroll to Top