“De response op klantevaluaties is minimaal negentig procent”

Interview met Bertram Veen, co-founder van TalentEmpowerment

Zo zijn evaluaties écht laagdrempelig

Scherpe klantevaluaties helpen je dienstverlening nog beter te maken. Maar hoe bereik je je doelgroepen op de juiste manier? En hoe krijg je ze zover dat ze een evaluatie invullen? TalentEmpowerment weet zowel topsporters als zakelijke high performers over de streep te krijgen. Hoe dan? “Door het ze ontzettend makkelijk te maken”, zegt co-founder Bertram Veen.

Evaluaties invullen, het is niet ieders favoriete bezigheid. Zeker met moeilijk bereikbare en drukbezette doelgroepen kan het een uitdaging zijn om mensen mee te laten werken. TalentEmpowerment weet daar alles van. Aan de ene kant begeleidt de organisatie topsporters bij het realiseren van hun ambities. Aan de andere kant helpt ze bedrijven zich met coaching en training te ontwikkelen, altijd met de sport als inspiratie. Met deze laatste activiteit wordt ook de ondersteuning van topatleten gefinancierd.

TalentEmpowerment evalueert elke zomer de activiteiten onder de gecoachte sporters. Bij zakelijke klanten gebeurt de evaluatie meteen na afloop van bijvoorbeeld een leiderschapstraject, training of workshop. Het was even zoeken naar de beste benadering daarvoor. Bertram: “Je hebt 101 manieren om evaluaties te doen. Zo hebben we het eerst geprobeerd via Google Forms, maar dat werkte toentertijd niet goed. Via e-mail ging ook niet, je moet de mensen bereiken waar ze uithangen. En dat is op WhatsApp.”

“Gedreven jonge mensen en een WhatsApp-achtige evaluatietool zoals Askly is een gouden combi”
Portret Bertram
Bertram Veen
co-founder van TalentEmpowerment

Sinds 2019 gebruikt TalentEmpowerment Askly. Deze evaluatietool van ditp is gebaseerd op een chatbot. “Met Askly kun je in je eigen tijd heel eenvoudig een evaluatie doen op je mobiele telefoon of tablet. Het lijkt alsof je een WhatsApp-gesprek voert. Je beantwoordt een vraag en gaat meteen door naar de volgende. Je antwoord wordt direct opgeslagen, daarvoor hoef je niets te doen. Dat houdt de snelheid erin en is enorm prettig”, vertelt Bertram. Hij lacht: “Atleten vinden verspilling van hun tijd nog erger dan ‘gewone’ mensen.”

Enthousiaste ontvangst evaluatietool

Bertram en co-founder Laurens Matla probeerden Askly uit op hun zussen, tophockeysters Marijn Veen en Frédérique Matla. “Door hen zijn we TalentEmpowerment in 2016 begonnen. Ze wilden meedoen aan de Olympische Spelen en kwamen onderweg allerlei hobbels tegen. Zo kwamen we op het idee om de begeleidingskloof tussen talent en topsport te dichten. Nu coachen we zo’n 45 atleten”, zegt Bertram.

“Met Askly doe je de evaluatie gewoon op de bank, als het jou uitkomt”
Portret Bertram
Bertram Veen
co-founder van TalentEmpowerment

Beide zussen waren enthousiast over Askly. Bertram: “Gedreven jonge mensen en zo’n WhatsApp- achtige evaluatietool is een gouden combi. Askly werkt heel makkelijk en kun je liggend op de bank gebruiken op een moment dat het jou uitkomt. Heel laagdrempelig dus. En Askly is heel gebruiksvriendelijk. Je hoeft bijvoorbeeld niet de hele tijd van boven naar beneden te scrollen.”

Gratis proefversie

Met een proefaccount kun je gelijk zien hoe eenvoudig het is om te beginnen met het gebruiken van Askly.

Probeer nu

Verzamel waardevolle informatie, stel vragen aan jouw doelgroep via Askly

Feedback vragen aan klanten, relaties, leerlingen of bezoekers is essentieel en waardevol. Een enquête versturen en de juiste vragen stellen geeft veel inzicht. Askly biedt niet alleen de mogelijkheid om een enquête te versturen maar zorgt ook voor een snelle responstijd. De vragen worden via een chat gesteld zodat je op ieder gewenst moment op een leuke manier vragen kan stellen aan jouw doelgroep.

Remote werken

Moment creëren

De topsporters die TalentEmpowerment begeleidt ontvangen elke zomer een appje met een link naar de jaarlijkse evaluatie. De vragen zijn per atleet aangepast aan de diensten die ze gebruiken. Bij de zakelijke contacten gaat het anders. “Na afloop van een activiteit sturen we een mailtje met een link naar de evaluatie in Askly. In de mail geven we altijd een tip. ‘Doe de evaluatie lekker thuis op je telefoon of als je even bij de koffiemachine staat te wachten.’ Het helpt als je vast een moment voor ze creëert”, stelt Bertram.

“Mensen hebben direct het gevoel dat de evaluatie van ons komt, dat verhoogt de response”
Portret Bertram
Bertram Veen
co-founder van TalentEmpowerment

De sporters zijn ‘verplicht’ de jaarlijkse evaluatie te doen, dus die response is altijd honderd procent. Maar ook bij de zakelijke contacten van TalentEmpowerment is het resultaat verbazingwekkend hoog. “De response is minimaal negentig procent”, aldus Bertram. Naast de laagdrempeligheid van Askly draagt volgens hem ook de herkenbaarheid daaraan bij. “Je kunt zelf het uiterlijk van de app bepalen. Met ons logo, onze huisstijlkleuren en een sintelbaan als achtergrond hebben mensen direct het gevoel dat de evaluatie vanuit ons komt. We benadrukken ook altijd dat we beter willen worden: geen negen, maar een tien. Dat motiveert om mee te doen.”

Eenvoudig evaluaties opstellen

Ook aan de achterkant is Askly gebruiksvriendelijk, vindt Bertram. “Je hoeft er niet tegenop te zien om een evaluatie op te stellen. Je typt een kopje in, voegt een vraag toe en geeft aan wat voor vraag het is, bijvoorbeeld een beoordeling met sterren of een meerkeuzevraag. Zo simpel is het. Je hebt er totaal geen technische kennis voor nodig.” Heel handig is bovendien dat je bestaande vragenlijsten kunt kopiëren en aanpassen. Bertram: “Op die manier hoef je bijvoorbeeld alleen een bedrijfsnaam te veranderen. Binnen een paar minuten heb je zo een nieuwe evaluatie. Het is ideaal werken!”

Scroll to Top