Ontwikkelen van digitale klantreis over de grens
Een zo eenvoudig mogelijke klantreis ontwikkelen voor het online bestellen van tank- en laadpassen.
Online bestelproces optimalisatie
Met een paar klikken eenvoudig tankpassen aanvragen terwijl de webshop aan de achterkant communiceert met meerdere partijen om het bestelproces volledig automatisch te laten verlopen.
Het bedrijf Travelcard specialiseert zich in het leveren van tank- & laadpassen aan ZZP-ers en MKB’s, maar ook aan bedrijven met een groot wagenpark binnen Europa. De samenwerking tussen ditp en Travelcard staat al meer dan 15 jaar. In al die jaren is ditp betrokken geweest bij diverse ontwikkeltrajecten. Zo was Travelcard gestart met het opzetten van een toegankelijke website waar eenvoudig een zakelijke tank- of laadpas online te bestellen is. Gaandeweg is de hulp van de experts van ditp ingeschakeld.
Update 2022: Hogere conversie en meer inzicht in sales proces
Eind 2021 spraken we Jennifer van Travelcard over de samenwerking met ditp. Zoals te lezen in het interview, waren we toen druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe bestelfunnel voor de Belgische markt van Travelcard. Inmiddels is deze applicatie af en draait deze daar met groot succes. Het succes in Belgie heeft ertoe geleid dat de seinen op groen kwamen te staan om de applicatie ook voor de Nederlandse markt in te gaan zetten ter vervanging van de daar al bestaande funnel. Hiervoor moest de applicatie op verschillende punten aangepast worden zodat deze, met meerdere configuratiemogelijkheden per omgeving, makkelijk aan te passen is aan de wensen van de verschillende markten die Travelcard bedient.
Ook de businessafdeling is blij met de nieuwe applicatie. Klantdata is gedetailleerder en ook nog eens sneller in te zien. Doordat op alle onboarding kanalen nu dezelfde bestelfunnel draait is er ook meer consistentie in de data wat hun werk makkelijker maakt. In Nederland is de funnel nu te vinden op www.travelcard.nl en op www.tankpas.nl . En ook al draait het pas een paar maanden, er kan nu al gezegd worden dat de conversierate gestegen is en steeds meer klanten kiezen voor een tankpas van Travelcard.
De uitdaging
Een zo eenvoudig mogelijke klantreis voor het online bestellen van tank- en laadpassen.
De oplossing
Een zo eenvoudig mogelijke klantreis voor het online bestellen van tank- en laadpassen.
Technieken
Java
JavaScript
Angular
SalesForce
AWS
Google Analytics
DevOps
Interview Jennifer Machielse
Met een nieuwe bestelmodule op de website www.travelcard.be wil de organisatie een klantgerichte webshop aanbieden aan de Belgische markt, waarbij iedere onderneming of ZZP-er eenvoudig een tank- of laadpas online kan bestellen zonder ingewikkelde processen.
Voor ditp was de uitdaging om een frontend en backend te ontwikkelen waar de communicatie en koppelingen tussen beide en alle betrokken partijen tijdens het bestelproces vlekkeloos loopt. Tijdens het bestelproces worden gegevens ingevuld die direct tijdens het bestelproces gecontroleerd of geverifieerd moeten worden bij andere instanties. De klant doorloopt intussen een simpele funnel waarbij zij eenvoudig en snel een pas kunnen aanvragen.
Het verificatie- en controleproces in de backend stelt een volledig data-driven aanbod op voor de klant waarbinnen ook de klant nog verschillende keuzes geboden wordt om het aanbod aan te passen aan de wensen van de klant. Zelfs wanneer een klant in de eerste instantie niet door het controleproces komt zoeken de medewerkers van Travelcard aan de hand van de verzamelde data naar een passende oplossing in samenspraak met de klant.
Toen we met ditp aan de slag gingen voor deze nieuwe module hadden we direct een gedeelde visie over de verdere ontwikkelingen en hoe we de bestaande processen en UX konden verbeteren en uitbreiden. Vanaf dat moment is een hechte samenwerking gestart en voelt het als een gedeeld project. Het team van ditp is net zo toegewijd aan het project als wij.
Ontwikkelen vanuit de kracht van samenwerken
Inlevingsvermogen is een van de de belangrijkste factoren bij een succesvol ontwikkeltraject. Het zorgt ervoor dat onze ontwikkelaar onderdeel wordt van jouw team en meedenkt over de oplossingsrichting.
Pas dan kunnen we samen ontdekken hoe we problemen kunnen oplossen en waar interessante perspectieven liggen. Als dat helder is, hebben wij de technische expertise.
Samenwerken met ditp voelt collegiaal
Jennifer Machielse is de product owner bij Travelcard en de contactpersoon binnen de samenwerking tussen ditp en Travelcard.
De organisaties werken nu al ruim 6 jaar nauw samen al gaat de eerste samenwerking nog verder terug. “Ditp kent de bedrijfsprocessen bij Travelcard heel goed en denken daar ook proactief aan mee. Op basis van testen, uitkomsten en overige data zijn we continue aan het verbeteren. Als we n.a.v. de data op zoek willen naar een nieuwe oplossing dan bespreken we de mogelijkheden of ideeën met elkaar. Het kan voorkomen dat wij al een plan klaar hebben en ditp daar direct mee aan de slag kan. Het gebeurt ook dat ditp terugkomt met een andere oplossing dan wij initieel bedacht hadden.
Agile werkwijze
We bekijken altijd vier zaken; het probleem, de oplossing, de meerwaarde voor de klant en de kosten. Zo bekijken we alle uitdagingen, wensen en plannen. We stellen prioriteiten en werken met een backlog. Ditp kijkt met ons mee in dit proces en denken mee op lange termijn én op korte termijn. Wat willen we bereiken, is dit een tijdelijke oplossing of moeten we het grootser aanpakken? De flexibiliteit is er bij ditp altijd.
We werken beide agile. Dit stelt ons in staat snel te kunnen schakelen. Ook wanneer het einddoel bekend is blijven we voortdurend kritisch en kijken we waar we tegenaan lopen zodat we het kunnen (blijven) verbeteren. Dit werkt voor ons beter dan alles van te voren tot in de puntjes te bedenken, in te plannen en in de praktijk meteen tegen allerlei zaken aan te lopen. Met onze manier van werken zien we direct resultaat en komen er snel verbeterpunten naar voren die we dan ook meteen kunnen aanpakken.
We hebben wekelijks contact met elkaar, we betrekken ditp bij de processen waardoor zij voor ons niet alleen een uitvoerende partij zijn maar een belangrijk onderdeel voor onze organisatie geworden zijn. ditp heeft de software eigen gemaakt om alle problemen of uitdagingen altijd effectief op te kunnen lossen. De samenwerkingen en oplossingsgerichtheid leiden tot een herbruikbaar product wat op meerdere fronten is in te zetten. Hierdoor is de time to market sneller, leveren we samen hogere kwaliteit, werken we efficiënter en kunnen investeringen op de lange termijn ergens anders gedaan worden.