ePublic Solutions

Van informatie zoeken naar informatie vinden

Ambtenaren snel en intuïtief inzicht in actuele data

ePublic Solutions

Hoe voorkom je dat je verdrinkt in data, terwijl je een enorme behoefte aan informatie hebt? Ook de overheid worstelt met dit vraagstuk. ePublic Solutions pakt de uitdaging aan binnen het Rijk. Samen met ditp maakt het IT-bedrijf data snel toegankelijk en inzichtelijk voor ambtenaren – gewoon door vragen te stellen.

Innoveren en transformeren

Organisaties helpen innoveren en transformeren met technologie: dat is waar ePublic Solutions goed in is. Zoals de naam al doet vermoeden, richt het bedrijf zich daarbij op de (semi)overheid – van ministeries en gemeentes tot zorginstellingen. “We werken vanuit een sterke passie voor techniek en lopen voor de troepen uit bij de toepassing van technologieën zoals Internet of Things of Artificial Intelligence. Maar bij ons is het nooit ’technologie zoekt probleem’: het gaat om wat onze klanten nodig hebben, hun behoeften staan centraal. Doordat onze mensen veel bij klanten in huis werken, snappen we hun problematiek”, zegt een gedreven Humphrey Revius van ePublic Solutions.

"Wij werken vanuit de klant, niet vanuit de technologie"
Portret Humphrey
Humphrey Revius
Managing Partner bij ePublic Solutions

Revius is Managing Partner bij ePublic Solutions en een van de oprichters van het nog jonge bedrijf. Hij is van oorsprong een die hard-techneut, zoals hij het zelf noemt. “Ik heb lang in de IT gewerkt bij een bekende Nederlandse bank. Daar heb ik mijn liefde ontdekt voor het maken van de vertaalslag tussen IT en de business en omgekeerd”, vertelt hij. Ook bij overheidsorganisaties en zorginstellingen deed Revius jarenlange ervaring op. In 2019 richtte hij samen met twee partners ePublic Solutions op, waar hij sales, marketing en partnerships in zijn portefeuille heeft.

Grensverleggende projecten

Momenteel is ePublic Solutions met diverse grensverleggende projecten bezig. Revius: “We helpen bijvoorbeeld een van de grotere gemeentes in ons land om de slag naar een smart city te maken en zo de toegankelijkheid voor bewoners en bezoekers te vergroten. Ook werken we op verschillende manieren aan het ontlasten van de zorg met behulp van technologie. Daarnaast loopt er momenteel een groot programma bij de Rijksoverheid om makkelijker en sneller informatie uit data te halen. Onder dit programma vallen tientallen organisaties met ambtenaren die voor hun werk en opleiding afhankelijk zijn van deze data.”

"ditp helpt ons data toegankelijk te maken voor de Rijksoverheid"
Portret Humphrey
Humphrey Revius
Managing Partner bij ePublic Solutions

In het programma voor het Rijk werkt ePublic Solutions samen met ditp. Revius legt uit: “Wij kunnen en willen niet alles zelf doen, daarom hebben we een ecosysteem van grote en kleine partners. Daar is ditp er een van. Wij zijn goed in het koppelen van data uit verschillende bronnen, zowel gestructureerde data in bijvoorbeeld Excel- of ERP-bestanden als ongestructureerde data zoals videofilmpjes. ditp heeft capaciteit, kennis en kunde in huis op het gebied van de user experience, de UX, en de user interface, de UI. Bij ditp weten ze hoe ze data op een laagdrempelige manier inzichtelijk maken voor onze klanten. We zijn complementair in technische bagage en soft skills, één en één is drie in onze samenwerking”, aldus Revius.

Persoonlijke zoek- en vindtocht

Ambtenaren worden vaak overspoeld door data. Revius: “Ze zien door de bomen het bos niet meer. We’re drowning in data and dying for information, las ik eens. Dat vat het probleem binnen het programma goed samen. Samen met ditp zijn we bezig gebruikers te helpen om snel actuele informatie te vinden, in plaats van ernaar te zoeken. Dat doen we op persoonlijk niveau. We hebben de klantreis van een aantal persona’s in kaart gebracht: wat ze doen, welke informatie ze daarbij nodig hebben en hoe hun zoek- en vindtocht eruit ziet. Vervolgens hebben we op een agile manier een kleinschalige oefening gedaan om te laten zien hoe het anders kan.”

Uitdaging icoon
Oplossing icoon
Technieken icoon

De uitdaging

Data uit diverse bronnen snel en eenvoudig toegankelijk maken voor ambtenaren.

De oplossing 

Informatie vinden en visualiseren op een intuïtieve, menselijke manier.

Technieken

Elasticsearch
Angular
Figma

Ontwikkelen vanuit de kracht van samenwerken

Inlevingsvermogen is een van de de belangrijkste factoren bij een succesvol ontwikkeltraject. Een ontwikkelteam moet zich volledig kunnen verplaatsen in jouw werkveld.

Pas dan kunnen we samen ontdekken hoe we problemen kunnen oplossen en waar interessante perspectieven liggen. Als dat helder is, hebben wij de technische expertise.

Bart legt uit

Data uit verschillende bronnen combineren

Bij die oefening ontsloot ePublic Solutions een aantal gegevensbronnen en hielp ditp om daarin eenvoudig en op een menselijke manier data naar boven te halen. “Gebruikers stellen gewoon een vraag over een onderwerp en krijgen de antwoorden direct gepresenteerd. Ze kunnen hun vraag intypen of uitspreken”, aldus Revius. In dat laatste geval wordt spraak automatisch omgezet in tekst, bij de zoekresultaten gebeurt dit uiteraard omgekeerd. Dat is niet alleen makkelijk, maar ook van belang voor de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking. Bij het zoeken naar informatie wordt automatisch naar gerelateerde termen gekeken, op basis van een achterliggende synoniemenlijst.

"We kregen complimenten van de betrokken ambtenaren, ze waren blij verrast"
Portret Humphrey
Humphrey Revius
Managing Partner bij ePublic Solutions

De betrokken ambtenaren waren blij en zelfs verrast met de resultaten die ePublic Solutions en ditp lieten zien. “We kregen complimenten in woord en geschrift”, zegt Revius. ePublic Solutions en ditp zijn nu samen aan het voortborduren op de resultaten van de eerste oefening. “We hebben ons daarbij geconcentreerd op de functionaliteit. Nu werken we ook verder aan de user experience en user interface, bijvoorbeeld door zoekresultaten samen te vatten en data te visualiseren”, vertelt Revius.

Van landkaart tot chatbot

Onder leiding van ditp is er onlangs een aantal sessies met direct betrokkenen binnen het programma geweest, met UX- en UI-designers van beide partijen. Resultaat van de sessies is een prototype waarmee gebruikers op drie manieren informatie vinden. Naast het intypen of mondeling stellen van een vraag, kunnen gebruikers ook op een landkaart met zoekresultaten klikken en zo steeds verder inzoomen op informatie. Daarbij zien ze of de informatie is gevalideerd door de overheid of niet. De derde manier om informatie te vinden is via een chatbot. Revius: “Dat is handig als mensen niet precies weten welke informatie ze zoeken. De chatbot stelt vragen om de context van hun informatievraag helder te krijgen en helpt zo de vraag aan te scherpen.”

Revius raakte tijdens de samenwerking voor het ministerie onder de indruk van de inhoudelijke expertise van ditp. “Die expertise is hun grote kracht. Je merkt aan alles dat er senior UX- en UI-professionals zitten, die weten hoe ze hun werk moeten doen. Ze schakelen ook moeiteloos over van de ene toolset naar de andere.” Eigenlijk is ditp daar te bescheiden over, vindt hij. “Vorige week hebben ze nog een dashboard voor het programma gepresenteerd, met data gevisualiseerd in allerlei grafieken. De programmaleden waren vol lof over het werk van ditp.”

"Je merkt aan alles dat er senior UX- en UI-professionals bij ditp zitten"
Portret Humphrey
Humphrey Revius
Managing Partner bij ePublic Solutions

Vanzelfsprekende kwaliteit

ditp begrijpt snel wat belangrijk is voor klanten, levert resultaat en heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan, stelt Revius. “Ze maken onze kwaliteitsgarantie naar klanten waar. En net zoals wij zijn ze altijd transparant. Doen ze bijvoorbeeld iets voor het eerst, dan zeggen ze dat, om het vervolgens in heel korte tijd op te pakken. De vanzelfsprekendheid waarmee ze complexe dingen doen, herken ik van onze eigen mensen. Daar word ik heel blij van!”

Scroll naar boven